• Pga av Covid-19 har vi längre leveranstider ohc jobba på att ni ska få varorna så fort som möjligt

Köpvillkor

1. Köpinformation

Vid beställning ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress som angetts vid beställningstillfället. Beställda produkter förblir Homegarden.nu egendom till dess de till fullo är betalda.

Om du upptäcker felaktigheter på din order är det viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att ändra din order. Eventuella ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

 

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Direktbanksbetalning Kortbetalning Delbetalning

Tillsammans med Klarna erbjuder vi dig att dela upp din betalning. Grundkraven för Delbetalning är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. Du kan när som helst välja att slutbetala hela din skuld, och du väljer då att betala in återstående skuld som finns angivet på ditt senaste kontoutdrag. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än den folkbokförda är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Se även Allmänna villkor. Delbetalning gäller ej företag. 

Homegarden.nu faktura

Tillsammans med Klarna erbjuder vi dig faktura. Fakturan skickas ut från Klarna i samband med att din order skickas. Grundkraven för Homegarden.nu-faktura är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än den folkbokförda är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Se även Särskilda villkor för Homegarden.nu faktura. 

Faktura Företag

Med ett fakturakonto får ni en stående kredit hos Homegarden.nu och kan smidigt göra era inköp på faktura via mail.-  Lämpligt för företag som behöver större kreditlimit än det som godkänns från Klarna eller vid önskemål om att kunna lägga till behöriga personer som får handla. Vid eventuell betalningsförsening utgår dröjsmålsränta på utstående belopp med åtta (8) % + gällande referensränta (tidigare diskonto) per månad. Betalningstid är tio (10) dagar netto om inget annat avtalats. 

 

3. Leveransinformation

Leveranstiden avgörs av det fraktsätt du väljer i kassan. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. (förlängt under högsäsong).
Godkänd kreditkontroll krävs och operatörens abonnemangsavtal måste signeras innan ordern skickas iväg.

Du finner information kring aktuell lagerstatus för Internet under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi dra av 195 kr på din återbetalning, för ej utlösta paket med att varuvärde över 500 kr kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkomma kostnader. Om du har valt att betala med någon av våra kreditlösningar via Resurs Bank kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet

Vi erbjuder följande fraktsätt:

Brev / Varubrev Leverans till ombud Hempaket Hemleverans.


 


4. Transportskador och felexpediering

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3* dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

*Obs, detta skall ej förväxlas med den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Mer om detta kan ni läsa  under 5. Garanti och reklamation.

Force Majeure
Homegarden.nu är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, meteorologisk eller klimat händelse, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, lockdown, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Homegarden.nu fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

5. Garanti och reklamation

Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. 

Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex LED lampor, batterier* och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Garantin vi som återförsäljare lämnar är dock en större trygghet för dig som kund. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se . I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Vid godkänt ärende inom reklamationen ersätter vi dig kostnader som uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad. Vi rekommenderar dig alltid att kontakta vår kundservice innan du returnerar en produkt till oss för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Vi håller alltid en dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss.

*Garantitiden för batterier är 6 månader om inget annat anges i produktmanualen. 

 Kundservice når du via mejl på [email protected]

 

OBS! Reklamationsrätten avser enbart köp som görs som privatperson och ej företagsköp.

Teknisk support
För teknisk support har Homegarden.nu  att hänvisa kund till tredje partföretag betalsupport eller till respektive produkttillverkare. Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare och endast via kontakt via e-mail eller hemsida

 

6. Ångerrätt och Öppet köp

I samband med utbrottet av Covid-19 har vi infört åtgärder för att minimera smittspridning. 
Detta innebär bland annat att du inte kan returnera visa produkter vid bruten förpackning. 

Vad är en produktförpackning?
Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Skicka sedan varan till vår returadress nedan, eller returnera den i någon av våra lagershopar. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten. 

Vi ger dig mycket förmånliga returvillkor. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten.
I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick. Homegarden.nu avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i oförändrat skick.

Hur returnerar jag min vara?
Fyll i din returblankett du fick när vi skickade din beställning. Homegarden.nu kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud eller mot postförskott.

Returadress

Stjärnfallsv 42

16354 SPÅNGA

Undantag från ångerrätten.

Ångerrätten upphör att gälla om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke. 

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla, hit hör t ex batterier, jord, samt presentkort.

Avser en vara som med bruten förpackning inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen brutits av konsumenten. 

Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.

Företagskunder har ångerrätt i 10 dagar vid obruten förpackning.


Återbetalning/Kreditering
En återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 20 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalning kan enbart ske till samma kort som användes vid köptillfället och enbart till kort som är utfärdade i Sverige och till svenska bankkonton.

Programvara
Kund erhåller ingen annan rätt än vad som medföljer av de licenser eller särskilda villkor som kommer med respektive programvara. Programvaran får endast användas i enlighet med villkoren i medföljande licensvillkor.

 

7. Miljöansvar

För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

 

8. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Clovis AB som är ett svenskt bolag registrerad hos Bolagsverket med organisationsnummer 559272-2960 och har sitt säte i Stockholm (VAT Number SE 5592722960 14). Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss på [email protected] om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter.

 

9. Kontakt och övrig information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Lagen om alternativ tvistlösning gör det även möjligt att, utöver Allmänna Reklamationsnämnden, vända sig till EU:s gemensamma tvistlösningssida där du som konsument kan skicka in klagomål och enas om en lösning med näringsidkaren http://ec.europa.eu/odr.